تنش ها ادامه دارد؛ گزارشی از آخرین وضعیت تعدادی از دراویش زندانی

مهدی ایزدپناه از درویشان زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ، در اعتراض به موارد مطروحه در کیفرخواست صادر شده برای دراویش گنابادی، سؤال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب، محرومیت درویشان بازداشتی از حق وکیل و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی از حضور در دادگاه خودداری کرد. در ادامه‌ی نقض حقوق درویشان زندانی در زندان تهران بزرگ، مأموران تیپ ۴ زندان، بدون ارائه توضیحات، خواستار انتقال ۶ تن از این دراویش به خارج از بند شدند که با امتناع و مقاومت دراویش زندانی روبرو شدند. در رابطه با زنان درویش زندانی در زندان قرچک نیز گفتنی است که مسئولان زندان برای تهدید زنان درویش به سکوت، زندانیان جرائم عمومی را علیه آنان تحریک کرده و زمینه‌های تنش و درگیری را بین آنان ایجاد کرده‌اند. همچنین نازیلا نوری دیگر درویش زندانی که پس از وخامت وضعیت جسمی از زندان قرچک به بیمارستان میلاد منتقل شده است، در اعتراض به حصر دکتر نورعلی تابنده و نقض حقوق دیگر درویشان، طی نامه‌ای خطاب به رئیس بیمارستان میلاد خواستار توقف درمان خود و بازگشت به زندان قرچک شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور، مهدی ایزدپناه از دراویش زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ از حضور در جلسه محاکمه خودداری کرد.

این درویش گنابادی که در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت و به شدت با ضربات باتوم مورد شکنجه و آزار جسمی قرار گرفته، موارد مطروحه در کیفرخواست صادرشده برای درویشان گنابادی و همچنین سؤال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب را مصداق تفتیش عقاید دانسته و به همین دلیل از حضور در دادگاه خودداری کرده‌ است.

این درویش همچنین محرومیت درویشان بازداشتی از حق وکیل را نیز جزو دلایل عدم حضور خود در جلسه‌ی محاکمه دانسته و به عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی پرونده‌ی درویشان اعتراض کرده‌ است.

تصاویری از دراویش که بصورت مجروح بازداشت شدند

همچنین در ادامه‌ی نقض حقوق درویشان زندانی در زندان تهران بزرگ، مأموران تیپ ۴ آن زندان، بدون ارائه توضیحات، خواستار خروج آقایان صالح‌الدین مرادی، محمد شریفی‌مقدم، سینا انتصاری، جواد خمیس‌آبادی، عباس دهقان، و احمد ایرانی‌خواه از بند شده‌اند.

از زندان تهران بزرگ نیز خبر رسیده است که اقدام مأموران با امتناع و مقاومت درویشان زندانی روبرو شدند و مأموران امنیتی حفاظتی در مقابل تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه مقاومت دراویش دست به اقدام تندتری خواهند زد.

از سوی دیگر گزارش می شود همچنان ده تن از دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ که در اعتراض به نقض گسترده حقوق دراویش و حصر و اعمال محدودیت‌های متعدد برای دکتر نورعلی تابنده دست به اعتصاب غذا زده بودند به اعتصاب خود ادامه می دهند.

اخبار رسیده از زندان قرچک حاکی از تحریک زنان زندانی جرائم عمومی علیه زنان درویش محبوس در بندهای عمومی زندان قرچک است.

در شرایطی که بر خلاف مقررات آیین‌نامه داخلی سازمان زندان‌ها و مقررات تفکیک زندانیان، زنان درویش در بندهای عمومی زندان قرچک نگهداری می‌شوند، خبر رسیده است که مسئولان زندان برای تهدید زنان درویش به سکوت، زندانیان جرائم عمومی را علیه آنان تحریک کرده و زمینه‌های تنش و درگیری را بین آنان ایجاد کرده‌اند.

همچنین نازیلا نوری پزشک جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان که در حادثه‌ی گلستان هفتم بازداشت شده است، پس از وخامت وضعیت جسمی از زندان قرچک به بیمارستان میلاد اعزام شد. اما در اعتراض به حصر نورعلی تابنده، قطب سلسله دراویش گنابادی و نقض حقوق دیگر دراویشان طی نامه ای خطاب به رئیس بیمارستان میلاد درمان خود را به رفع کامل حصر ایشان مؤکول کرده و خواستار بازگشت به زندان قرچک ورامین شده است.

گفتنی است، در روزهای اخیر موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران از صدور ۱۵۰ رای برای متهمان پرونده حادثه خیابان پاسداران خبر داده بود. غضنفرآبادی در پاسخ به این سوال که برای متهمان چه احکامی صادر شده است، اظهار کرد که “برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی به حبس کوتاه و برخی به حبس طولانی مدت محکوم شده اند”.

لازم به یادآوری است، از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

در حالی که مسئولان قضایی و انتظامی تعداد بازداشت شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، کمیته پیگیری دراویش زندانی لیستی از مشخصات ۳۲۴ تن از بازداشت شدگان را منتشر کرد. این منبع تعداد بازداشتی ها را بسیار بیشتر از این رقم برآورد می کند.