پیمان میرزازاده از زندان ارومیه آزاد شد

– پیمان میرزازاده با اتمام مدت محکومیت شش ماهه‌اش از زندان ارومیه آزاد شد. اتهام وی «تبلیغ علیه نظام» بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷، یک خواننده به نام «پیمان میرزازاده» بعد از اتمام دوران محکومیت شش ماهه‌ی خود از زندان مرکزی ارومیه آزاد گردید.

پیمان میرزازاده هفته‌ی دوم دی‌ماه ۱۳۹۶ از سوی شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بدون حق انتخاب وکیل به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

اتهام مذکور به خاطر سرودن ترانه‌هایی در حمایت از احزاب کرد مخالف نظام علیه وی مطرح شده بود.

آقای میرزازاده بعد از محکومیت در دادگاه انقلاب ارومیه، از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه به بند جرائم عادی زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود.

پیمان میرزازاده فرزند نورالدین از اهالی روستای گنگچین ارومیه روز ۲۷ آذر ۹۶ از سوی نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شد. آن‌ زمان اتهام وی ارتباط با یکی از احزاب کرد مخالف نظام عنوان شده بود.

او قبل‌ از آن نیز در پی امضای یادداشتی در رابطه با درخواست جمعی از فعالین مدنی از دولت برای احیای دریاچه‌ی ارومیه از سوی اداره‌ی اطلاعات تهدید شده بود.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، ۶۸۸۳ شهروند در ایران به علت عقیدتی یا سیاسی بازداشت شدند. از این میان ۱۲۸۱ شهروند در ایران به‌صورت انفرادی به دلایل عقیدتی، سیاسی یا امنیتی بازداشت شدند.

از جمله مهم‌ترین موارد بازداشت می‌توان به ۶۶ مورد از بازداشت فعالین رسانه‌ای، ۱۴ مورد از بازداشت فعالین محیط‌زیست، ۲۲۲ مورد از بازداشت اقلیت های مذهبی (به غیر از موضوع گلستان هفتم)، ۱۱۴ مورد از بازداشت زنان معترض و فعالین حقوق زنان، ۶۰ مورد از بازداشت کارگران و فعالین کارگری اشاره داشت.