اعدام تحت هر شرایطی نوعی قتل دولتی است؛ نامه هفت تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج

جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به افزایش آمار اعدام در ایران و تایید حکم اعدام رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج، طی نامه‌ای با ذکر اینکه اعدام تحت هر شرایطی نوعی قتل دولتی است، از تمامی جوامع بین‌المللی، حقوق بشری و از همه وجدان‌های بیدار خواستار تلاش در جهت لغو این مجازات ضد انسانی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفت تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به افزایش آمار اعدام در ایران و تایید حکم اعدام رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج، با نوشتن نامه‌ای از تمامی جوامع بین‌المللی، حقوق بشری و از همه وجدان‌های بیدار جامعه خواستار تلاش در جهت لغو این مجازات ضد انسانی شده‌اند.

این زندانیان در بخشی از نامه خود اعدام را نوعی قتل دولتی خوانده و با اشاره به حکم اعدام رامین حسن پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در زندان سنندج نوشته‌اند: متاسفانه شاهد آن هستیم که در ایران نه تنها این مجازات در طی ۱۰۰ سال اخیر کاهش نیافته بلکه روز به روز هم افزایش یافته است و به عنوان مجازاتی برای زندانیان سیاسی نیز در نظر گرفته شده است؛ به گونه‌ای که پس از انقلاب مشروطیت تعداد کثیری از افراد جامعه به دلیل فعالیت‌های سیاسی چه در رژیم پهلوی و چه در رژیم کنونی با این حکم ضد انسانی به قتل رسیده‌اند. در آخرین مورد از این احکام شاهد آن هستیم که حکم اعدام رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی در مراجع قضایی تایید و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

لازم به ذکر است بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می خوانند.

بر اساس داده های ۲۹۴۵ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین ۱۳۹۶ تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۶) دست کم ۳۲۲ شهروند اعدام شدند و ۲۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر به گزارش سال ۲۰۱۷ این سازمان که اخیراً منتشر شده مراجعه نمایید. شما می‌توانید اسلایدهای گزارش پیش رو را نیز به‌صورت پی دی اف از اینجا دانلود کنید.
در ادامه متن کامل نامه هفت تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج را به نقل از هرانا بخوانید:

“در طی دهه‌ها و سده‌های گذشته، حکم اعدام اصلی‌ترین نوع مجازات بوده است که در تمامی جوامع به کار گرفته شده در حال حاضر که بیش از ۱۰۰ کشور به صورت کامل تحت عنوان متمم قانون اساسی و یا به صورت مشروط برای زمان صلح این حکم ضد انسانی را ممنوع کرده‌اند.

متاسفانه شاهد آن هستیم که در ایران نه تنها این مجازات در طی ۱۰۰ سال اخیر کاهش نیافته بلکه روز به روز هم افزایش یافته است و به عنوان مجازاتی برای زندانیان سیاسی نیز در نظر گرفته شده است؛ به گونه‌ای که پس از انقلاب مشروطیت تعداد کثیری از افراد جامعه به دلیل فعالیت‌های سیاسی چه در رژیم پهلوی و چه در رژیم کنونی با این حکم ضد انسانی به قتل رسیده‌اند. در آخرین مورد از این احکام شاهد آن هستیم که حکم اعدام رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی در مراجع قضایی تایید و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

ما تنی چند از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت (کرج) اعلام می‌داریم اعدام تحت هر شرایطی نوعی قتل دولتی می‌باشد و ضمن محکوم کردن تمامی احکام اعدام به هر دلیل و به هر شیوه‌ای خواستار لغو این حکم ضد انسانی هستیم و از تمامی جوامع بین‌المللی، حقوق بشری و از همه وجدان‌های بیدار خواستاریم که در جهت لغو این حکم ضد انسانی از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

سعید ماسوری، زانیار مرادی، سعید شیرزاد، آرش صادقی، پیام شکیبا، لقمان مرادی، مجید اسدی

زندان گوهردشت

خرداد ۱۳۹۷″