رئیس کل دادگستری استان تهران؛ منعی برای اعدام در ماه رمضان وجود ندارد

رئیس کل دادگستری در خصوص زندانیان محکوم به به اعدام که پرونده‌هایشان در شرف ارسال به دادسرای اجرای احکام است اعلام کرد که منع قانونی برای اجرای این احکام در ماه رمضان وجود ندارد. وی همچنین در خصوص چگونگی بررسی پرونده ۲۰ تن از بازداشت شدگان جدید مرتبط با پرونده فعالان محیط زیستی گفت که “به پرونده‌های متهمین مرتبط به موجب ضوابط قانونی یک‌جا رسیدگی می‌شود”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از خبرگزاری مهر، غلامحسین اسماعیلی در خصوص چگونگی بررسی پرونده ۲۰ تن از بازداشت‌شدگان جدید مرتبط با پرونده فعالان محیط زیستی گفت: “به پرونده‌های متهمین مرتبط به موجب ضوابط قانونی یک‌جا رسیدگی می‌شود”.

وی افزود: “باید دید آیا واقعا این ارتباط وجود دارد یا نه؛ و در صورت وجود داشتن تا چه میزان بوده است. به طور کلی پرونده مرتبط با فعالان محیط زیستی در دادسرا قرار دارد”.

منعی برای اعدام در ماه رمضان وجود ندارد/ آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری

رئیس کل دادگستری در پاسخ به این سوال که برخی از پرونده های مهمی که در آنها حکم اعدام صادر شده است، در شرف ارسال به دادسرای اجرای احکام هستند، آیا حکم اعدام در ماه رمضان اجرا می‌شود، گفت: “منع قانونی برای اجرای این احکام در ماه رمضان وجود ندارد اما بعضا مصالحی در نظر گرفته می‌شود”.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری نیز گفت: “این پرونده هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است و متهم به قید وثیقه آزاد و پرونده‌اش در دادسرا قرار دارد”.
غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز چند روز پیش در خصوص اظهارات اخیر کلانتری در رابطه با آزاد شدن متهمان پرونده محیط زیستی و اینکه اتهام کاوه مدنی، جاسوسی نیست، گفته بود: “آقای کلانتری و کسانی که اطلاع دقیقی ندارند نمی‌توانند اظهار نظر صحیحی کنند و دادستان تهران هم پاسخ ایشان را داد”.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: “ممکن است این شائبه برای عده‌ای پیش بیاید که برخی این حرف‌ها را می‌زنند که فردا روزی این حرف مطرح نشود که چون زیرمجموعه خودشان بوده این حرف‌ها را زده‌اند. بهتر است این حرف‌ها زده نشود چرا که خودتان فردا روزی زیر سوال می‌روید”.

وی گفت: “بهتر است هر کسی در حیطه کاری خودش صحبت کند. گفتند این افراد به زودی آزاد می‌شوند؛ از چه کسی شنیده‌اید و نقل قول از چه کسی می‌کنید؟”

دادستان تهران هم هفته گذشته اعلام کرد: “تحقیقات پرونده متهمان به جاسوسی در پوشش فعالیت‌های محیط زیست در دادسرای تهران به زودی به پایان می‌رسد و دادستانی تهران نتیجه تحقیقات را با رعایت مقررات به استحضار عموم خواهد رساند”.

لازم به یادآوری است، چندی پیش عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت “بررسی‌ها نشان داده است که فعالان بازداشت شده محیط زیستی جاسوس نبوده‌اند”.

پیشتر نیز پیام درفشان، وکیل مدافع شماری از فعالان محیط‌ زیستی بازداشت شده خبر داد که دو تن از بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند؛ درفشان گفته بود که حدود ۲۰ نفر دیگر در جنوب کشور در رابطه با این پروند بازداشت شده‌اند و دلیل اصلی بازداشت این افراد نیز مشخص نیست.