صدور حکم ۱۶ سال حبس و ۶ سال تبعید برای سه تن از دراویش گنابادی

سه تن از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حادثه گلستان هفتم به نام‌های “بهنود رستمی، حمید عشایری و احمد براکوهی” در دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱۶ سال حبس و ۶ سال تبعید محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه تن از دراویش گنابادی به نام‌های بهنود رستمی، حمید عشایری و احمد بَراکوهی به اتهام‌هایی امنیتی در دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱۶ سال زندان و هرکدام به دو سال تبعید محکوم شده‌اند.
بهنود رستمی به ۷ سال حبس تعزیری، حمید عشایری به ۲ سال حبس تعزیری و احمد براکوهی به ۷ سال حبس تعزیری و هر کدام به دو سال تبعید به سیستان و بلوچستان محکوم شده‌اند.

آقای براکوهی در حادثه گلستان هفتم یک چشم خود را در اثر حمله لباس‌شخصی‌ها از دست داده است و با این حال مقامات قضایی از تشکیل پرونده پزشکی قانونی برای وی و درویشان مجروح دیگر جلوگیری کرده‌اند.

این احکام در حالی صادر شده است که هر یک از این درویشان در مدت بازداشت سه ماهه از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند.

با گذشت سه ماه از درگیری دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی در خیابان پاسداران تهران ده‌ها تن از آنها همچنان در بازداشت به سر می‌برند و خانواده‌های آنان نسبت به شرایط این افراد در زندان ابراز نگرانی می‌کنند.

لازم به یادآوری است، از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری حضور پر تعداد نیرو های امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مامورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.
در حالی که مسئولان قضایی و انتظامی تعداد بازداشت شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، کمیته پیگیری دراویش زندانی لیستی از مشخصات ۳۲۴ تن از بازداشت شدگان را منتشر کرد. این منبع تعداد بازداشتی‌ها را بسیار بیشتر از این رقم برآورد می‌کند.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، بر اساس اعلام رئیس کل محاکم انقلاب تهران روند محاکمه دراویش گنابادی بازداشت شده در واقعه موسوم به “گلستان هفتم” در تهران آغاز شده است. در اولین مرحله از این دادرسی گفته می‌شود پس از تعیین دو شعبه ویژه برای رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها، حداقل ۷۰ تن از بازداشت شدگان از جمله تعدادی از زنان زندانی مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

هرانا پیشتر در گزارشی از آغاز محاکمه صدها تن از دراویش گنابادی در تهران خبر داده بود.

همچنین در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه سه تن از دراویش به نام‌های “فرهاد نعیمی، علی رشنو و رضا باوی” که در ماجرای موسوم به گلستان هفتم بازداشت شده بودند، با آغاز روند محاکمه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اعزام شدند.