دستکم ۱۲ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روز گذشته و امروز، جمعی از کارکنان و کارمندان شهرداری تهران، بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه فولاد قزوین، جمعی از کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ البرز غربی، جمعی از بازنشستگان بانک ملی، جمعی از نیروهای شرکتی در کرمانشاه، جمعی از بازاریان و کسبه شهر بانه و مریوان، جمعی از خریداران خودروهای توقیف شده در گمرک، جمعی از مالباختگان موسسه آرمان وحدت خرم‌آباد، جمعی از کارگران شهرداری حمیدیه، جمعی از رانندگان پایانه باربری بندر امام خمینی و جمعی از دانشجویان دانشکده محیط زیست در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، مورخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، جمعی از کارکنان و کارمندان شهرداری که اخیراً تعدیل شدند در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند و شعارهایی ازجمله «شهرداری تعدیل می‌کند، شورا حمایت می‌کند» و «شورای شهر عدالت، عدالت»، سر می‌دادند.

یکی از تجمع‌کنندگان اظهار داشت: “حدود ۱۲ سال سابقه کار در شهرداری دارم و بنده را به صورت سلیقگی تعدیل کردند و پایین‌ترین نمره‌ها را به ما دادند تا افراد خود را به سر کار بیاورند”.

این خانم در ادامه گفت: “در حال حاضر افرادی را با مدرک دیپلم و حتی سیکل وارد شهرداری کردند و بعضی از آنها نیز حتی خدمت سربازی هم نرفته‌اند”.

اعتراض کارگران «فولاد قزوین» به اخراج ۱۰۰ نفر از همکارانشان

به گزارش ایلنا، مورخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه فولاد قزوین در اعتراض به اخراج نیمی از همکارانشان در مقابل فرمانداری شهرستان تاکستان تجمع کردند. یکی از کارگران معترض فولاد قزوین گفت: “از صبح روز گذشته مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی از ورود حدود ۱۰۰ نفر از همکارانمان به محل کارشان با دست‌کم سه ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای خودداری می‌کنند”.

او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۵ سال می‌رسد، اظهار کرد: “در مجموع این کارخانه حدود ۲۰۰ کارگر دارد که علاوه بر آنکه فاقد امنیت شغلی‌اند، کارفرمای بخش خصوصی کارخانه در پرداخت مطالبات آنان بی‌توجهی می‌کند”.

به گفته این کارگر، افراد حاضر در تجمع امروز از کارگران شیفت عصر کارخانه فولاد قزوین هستند که به حمایت از ۱۰۰ کارگر اخراجی خواستار بازگشت به کار همکارانشان شده‌اند.

این کارگر در ادامه اظهار داشت: “کارگران نگران‌اند که روند اخراج کارگران ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشیم”.

او در ادامه با اشاره به اینکه روند تولیدات این واحد صنعتی بعد از واگذاری به بخش خصوص به‌کندی صورت می‌گیرد، افزودند: “از ۲۸ اسفندماه سال گذشته (۹۶) تا هم‌اکنون فعالیت تولیدی کارخانه به مدت سه تا چهار روز بوده و کارگران کاری برای انجام دادن نداشتند”.

او در پایان با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلاتمان مربوط به پرداخت مطالبات مزدی‌مان می‌شود، افزود: “شرکت راه ابریشم بهره‌بردار رسمی شرکت‌های فولاد قزوین چندین ماه است که مسئولیت این کارخانه را برعهده گرفته است. در حال حاضر حدود سه ماه دستمزد و بیمه کارگران را به تأخیر انداخته است. همچنین مطالباتی از قبل در حدود سه تا ۴ میلیون تومان داریم که مربوط به کارفرمای سابق می‌شود”.

تجمع کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ البرز غربی مقابل ساختمان ایمیدرو

به گزارش ایلنا، مورخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماری از بازنشستگان معدن زغال سنگ البرز غربی در استان گیلان مقابل ساختمان ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) در تهران تجمع کردند. این کارگران روز گذشته نیز مقابل ساختمان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران جمع شده بودند.

این بازنشسته‌ها که خواستار وصول مطالبات محقق نشده بازنشستگی خود هستند،  مدعی‌اند؛ تصویب نامه هیئت‌وزیران که به استناد اصل یکصد و و سی هشتم قانون اساسی برای محاسبه ایام مقرری بگیری دوران بیکاریشان در زمان بازنشستگی تنظیم شده، اجرا نشده و بدین ترتیب میزان دریافتی بازنشستگی این کارگران که از حدود یکسال قبل بر مبنای آخرین دستمزد انجام شده‌اند، کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد.

به گفته آن‌ها سالهای ۹۳ و ۹۴ هیئت دولت به پیشنهاد وزرای صنعت و کار و رفاه مصوبه مورد نظر را در جهت کمک به کارگران شرکت البرز غربی مستقر در ارتفاعات شهرستان رودبار در استان گیلان تصویب کرده است.

تجمع بازنشستگان معترض بانک ملی مقابل شعبه مرکزی بانک

به گزارش ایلنا، مورخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، بازنشستگان معترض بانک ملی که از ساعت ۱۰ صبح مقابل شعبه مرکزی این بانک تجمع کرده بودند، خواهان حق‌وحقوق تضییع شده خود شدند.

یکی از تجمع‌کنندگان با گلایه از بی‌توجهی به حقوق بازنشستگان در کشور گفت: یکی از مشکلات بازنشستگان بانک ملی اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق آنهاست که بنا بوده از برج ۱۱ سال ۱۳۹۵ اجرا شود اما هنوز برای هیچکس آن را اجرا نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه مابه‌التفاوت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بانک ملی از سال ۱۳۹۵ تاکنون رقم قابل توجهی شده است، تصریح کرد: “همه این رقم را دریافت کرده‌اند اما هنوز به هیچ کدام از بازنشستگان ما این مبلغ پرداخت نشده است”.

اما این بین مهمترین مسئله‌ای که بازنشستگان بانک ملی خواهان تحقق آن هستند، بازگشایی دوباره کانون بازنشستگان بانک ملی است. این بازنشسته معترض بانک ملی با بیان اینکه از یک سال پیش بدون دلیل کانون بازنشستگان بانک ملی را تعطیل کرده‌اند، تصریح کرد: “با تعطیلی کانون بازنشستگان بانک ملی؛ بازنشستگان دیگر جایی را برای پیگیری مطالبات و مشکلاتشان ندارند و هیچکس هم برای تعطیلی کانون جوابگو نیست و در واقع نمی‌خواهند ما در کانون دور هم جمع شویم”.

این گروه از بازنشستگان عنوان کردند که بنا بوده حسین‌زاده (مدیرعامل بانک ملی) به جمع معترضان آمده و پاسخگوی اعتراض آنها باشد.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:20

تجمع نیروهای شرکتی مقابل استانداری /خودداری کشتارگاه بیستون از توزیع گوشت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مورخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، پیش از ظهر تعداد زیادی از نیروهای شرکتی در اعتراض به دستورالعمل ابلاغی سازمان بازرسی مبنی بر تبدیل نیروهای شرکتی به روز مزد، مقابل درب استانداری تجمع کردند.

حدود ۴۵۰۰ نفر از نیروهای شرکتی در کرمانشاه وجود دارد که با احتساب خانواده هایشان شمار آنان به بیست هزار نفر خواهد رسید، البته نیروهای شرکتی عمدتاً در شهرداری، کشتارگاه ها و آبفا مشغول کار هستند.

اعتراض این نیروها به این دلیل بوده که در صورت تبدیل عضویت آنان به روزمزد حقوق آنان کاهش خواهد یافت. همچنین در ادامه این تجمع کشتارگاه ها از توزیع گوشت خودداری کردند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: “تجمع نیروهای کشتارگاه بیستون در اعتراض به تصمیمات مالی شهرداری است و کارکنان شهرداری به دلیل مسائل مالی و نه بهداشتی اعتصاب کردند”.

دکتر نادر پرور افزود: “این تجمعات هیچ ارتباطی به مسائل بهداشتی و اداره دامپزشکی ندارد و می بایست از طریق شهرداری پیگیری شود”.

اعتراض بازاریان و کسبه شهر بانه و مریوان برای هشتمین روز

امروز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، برای هشتمین روز متوالی کسبه و بازاریان شهرستان‌های بانه و مریوان در اعتراض به بسته بودن مرزهای غربی کشور با بستن مغازه‌های خود اعتصاب کردند.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:19

تجمع خریداران خودروهای توقیف شده در گمرک

امروز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، جمعی از خریداران خودروهای توقیف شده در گمرک، مقابل استانداری شهر اهواز اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

تجمع مالباختگان موسسه آرمان وحدت خرم‌آباد

امروز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، جمعی از مالباختگان موسسه آرمان وحدت خرم‌آباد، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

نمایشگر ویدیو

00:00
01:03

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری حمیدیه

امروز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری شهر حمیدیه خوزستان در اعتراض به عدم دریافت حقوق ۸ ماهه خود دست از کار کشیدند و اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

تجمع رانندگان پایانه باربری بندر امام خمینی

امروز ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، گروهی از رانندگان حمل و نقل کامیون و تریلی پایانه باربری بندر امام خمینی در اعتراض به وضعیت معیشتی خود اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

دانشکده محیط زیست در آستانه تعطیلی/دانشجویان سر کلاس حاضر نشدند

به گزارش خبرنگار مهر، مورخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، بر اساس تصمیمی که مرجع آن اعلام نشده اما به شخص عیسی کلانتری نسبت داده می‌شود دانشکده محیط زیست که از سال ۱۳۵۱ فعالیت کرده است قرار است به مرکز آموزش محیط‌بان بدل شده و از سال تحصیلی آینده دانشجو نپذیرد. موضوعی که منجر به اعتراض دانشجویان و استادان شده و فضای این دانشکده را از روز شنبه متشنج کرده است.

یکی از دانشجویان معترض درباره دلایل این اعتراض می‌گوید: “دانشکده محیط زیست کرج اولین و تنها دانشکده تخصصی محیط زیست ایران و خاورمیانه با نزدیک به نیم قرن پیشینه فعالیت در شرف انحلال قرار دارد و متأسفانه این دانشکده در ابتدای سال ۹۷ و در زمانی که تنها ۶ جلسه از ترم جاری باقی مانده به حالت تعلیق در آمده است”.

این دانشجوی معترض افزود: “دانشکده محیط زیست در امر آموزش محیط زیست سالها موفق بوده و همواره متخصصان خبره‌ای تربیت کرده است، سمت‌های مختلف دانشجویان این دانشکده در ادارات محیط زیست استان‌های کشور، فعالیت‌های مستمر در پروژه‌ها، نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد و حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور در قالب محیط‌بانی، کسب رتبه‌های برتر در کنکور کارشناسی ارشد و دکترا گوشه‌ای از موفقیت دانشجویان این دانشکده است”.