شمار مفقودین و قربانیان توفان و سیل تهران و البرز از مرز ۱۰۰ تن گذشت

۲۹ تیر ۱۳۹۴

reza amiri

در پی وقوع توفان و رگبار شدید در استان تهران و کرج و جاری شدن سیل در جاده چالوس و هراز، دست‌کم ۳۵ تن کشته شدند. علاوه بر این، ۵۰ خودرو نیز در سیل محور کرج – چالوس محدوده آسارا مفقود شده‌اند.

amir sereshte 4

این در حالی است که پنج روستای ایران در محاصره سیل قرار گرفتند و پنج تن نیز در روستای سیجان جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، محمدتقی ایرانی، فرماندار ویژه کرج طغیان رودخانه کرج را عامل اصلی وقوع سیل در جاده چالوس عنوان کرد. او گفت صدای درخواست کمک حادثه‌دیدگان از رودخانه خروشان به گوش می‌رسد.

فرماندار کرج بیان کرد که بسیاری از زیرساخت‌های مهم نظیر راه و شبکه آب و برق روستای سیجان جاده چالوس در اثر سیل از بین رفته است. او ادامه داد که گروه‌های امدادرسان در حال تأمین تجهیزات و آذوقه مورد نیاز برای سیل‌زدگان هستند.

محمد تقی ایرانی با اعلام «گستردگی ابعاد خسارت و فاجعه»، گفت: «متاسفانه یک طرفه بودن جاده چالوس مانع امدادرسانی به حادثه‌دیدگان شده است.»

بنابر گزارش‌ها، در جاده‌ای با گنجایش ۱۲ هزار خودرو بیش از ۱۰۰ هزار خودرو حضور دارد. مردم نیاز به کمک دارند و روستاهای جاده چالوس در محاصره سیل هستند و از سوی دیگر مسافرانی که در حال بازگشت هستند، راه امدادرسانی را بسته‌اند.

amir sereshte

فرماندار کرج درباره نحوه امدادرسانی نیز گفت: «متأسفانه برخی از مدیرانی که عضو ستاد بحران هستند، در مرخصی هستند و مجبور شدیم نفرات دوم و سوم از این ستاد را احضار کنیم.»

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از ابوالقاسم باقری، مدیرکل مدیریت بحران استان البرز نوشت: طغیان رودخانه همراه با حجم بالای سنگ و گل و لای باعث شده که برخی خودروها در مسیر رودخانه کاملاً از بین بروند.

به گفته این مقام مسئول، احتمال افزایش آمار کشته‌شدگان وجود دارد.

همزمان رضا اکبری، رئیس پلیس راه استان البرز خبر داد که جاده چالوس مسدود شده است.

 ۲۰ کشته در هراز، شش کشته در تهران

همچنین خبرهای تاییدنشده‌ حاکی از کشته‌شدن چندین تن به علت ریزش کوه در جاده هراز در کوه‌های امامزاده داوود است.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران روز دوشنبه ۲۰ تیر درحاشیه نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان تهران در جمع خبرنگاران گفت: طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در منطقه کن و سولقان به کشته‌شدن دو تبعه کشور چین و پنج شهروند ایرانی منجر شده است.

به گفته فرماندار تهران در ۴۰ سال گذشته چنین سیلی در منطقه کن و سولقان سابقه نداشته است.

tehran

او طغیان رودخانه کن و سولقان را در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه اعلام کرد و گفت: «۱۳ روستای کن و سولقان در حادثه توفان تهران متاثر از حادثه شدند و جاری شدن سه کیلومتر سیلاب تا قبل از تونل سولقان باعث قطع برق در این مناطق شده است.»

همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بخش‌های عمده‌ای از جاده هراز بر اثر سیلاب و ریزش کوه از بین رفته است.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به خبرگزاری فارس گفت: در جاده امامزاده داوود(هراز) به علت ریزش کوه، تعدادی از درختان شکسته و به همراه مقداری سنگ حرکت کرده و به همین جهت تعدادی از شهروندان که در این مسیر قرار گرفته‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

قناعتی در ادامه گفت: البته این آمار هنوز قطعی نیست اما حدوداً ۲۰ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ظاهراً در پیش‌بینی این توفان سازمان هواشناسی دوباره غافلگیر شد و عدم پیش‌بینی به موقع توفان و عدم صدور اخطاریه مبنی بر احتمال آبگرفتگی معابر و ایجاد خسارت موجب شد تا دست‌کم ۲۰ تن جان باختند.

این در حالی است که منابع دولتی تاکنون این خبر را تائید نکرده‌اند.