سوریه رسما خواستار سهم خود از پولهای آزاد شده ایران شد

reza amiri

به دنبال توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی و آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران، “وائل حلقی” نخست وزیر سوریه، از تهران خواست تا کمک مالی خود به دمشق را افزایش دهد. نخست وزیر سوریه روز پنجشنبه ٢۵ تیر/ ١۶ژوئیه، در گفت‌وگو با رسانه روسی “اسپوتنیک” گفت که بین جمهوری اسلامی ایران و حکومت سوریه، توافقنامه‌های همکاری اقتصادی متعددی برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف در سوریه، از جمله حمل و نقل، انرژی، بهداشت، گردشگری، مسکن امضا شده که امیدوار است پس از آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران، این کشور به تعهداتش عمل کند.
به گزارش رادیو فرانسه، وائل حلقی اضافه کرد: بر اساس توافقنامه همکاری اقتصادی میان ایران و سوریه، جمهوری اسلامی باید دو خط اعتباری (وام) به سوریه بدهد که وام اولی به مبلغ یک میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی و غذایی و وام دوم به قیمت ۳٫۶ میلیارد دلار با هدف صادرات نفت خام به سوریه است.

نخست وزیر سوریه ادامه داد: امضای توافق درباره برنامه هسته ای ایران، جایگاه این کشور را به سطح بازیگر اساسی در منطقه ارتقا می دهد و در مرحله بعدی اقتصاد ایران قوی‌تر می شود.

ایران مهمترین حامی منطقه ایِ رژیم بشار اسد به شمار می رود که طی سال‌های اخیر میلیاردها دلار به گونه‌های مختلف از جمله وام بلاعوض، به دولت سوریه کمک کرده است.

سه شنبه گذشته، حسن روحانی پس از اعلام خبر توافق ایران با قدرت های جهانی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «امروز نه تنها مردم شهرهای مختلف ایران بخاطر این که مشاهده می‌کنند زنجیرهای تحریم در حال گسسته شدن هستند خوشحالند  بلکه مردم غزه، کرانه باختری و رود اردن، ‌مردم قدس و لبنان هم خوشحال هستند.»

نگرانی ها در زمینه افزایش حمایت مالی ایران از رژیم سوریه در حالی است که فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه، پس از اعلام خبر توافق هسته ای گفت که ایران باید در زمینه حل بحران سوریه به جامعه بین‌المللی کمک کند.