انتقامجویی مسئولین زندان؛ تداوم فشار بر زندانیان سیاسی زندان زاهدان

پس از اعتراض زندانیان نسبت به وضعیت نامناسب زندان مرکزی زاهدان و حضور سرزده بازرسان بخش بازرسی سازمان زندانهای کشور در تاریخ ۱۹ آذرماه، مسئولان زندان مرکزی زاهدان به منظور انتقامجویی فشار بر زندانیان سیاسی این زندان را بیشتر کرده اند، این فشار ها با گذشت زمان نه تنها کم نشده، بلکه با شدت بیشتری ادامه دارد، قطع تلفن ها، کم شدن جیره غذایی و بیرون نگه داشتن زندانیان در هوای سرد از جمله این فشارها هستند. زندانیان سیاسی این زندان طی نامه ای به مسئولان زندان گفته اند در صورت تداوم فشارهای غیرانسانی اخیر دست به اعتصاب غذای دسته جمعی خواهند زد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندان زاهدان به دلایل زیادی از جمله دوری از مرکز، نبود نظارت جامعه مدنی و محرومیت های استانی با مشکلات متعددی روبروست.
این زندان که محل نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی پرتعدادی است در ماههای اخیر شاهد اعتراضات زندانیان و تلاش آنها برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان به هدف بهبود وضعیت در این زندان بود.
سرانجام مورخ ۱۹ آذرماه، بازرسان اعزامی از تهران راهی این زندان شدند تا وضعیت زندان را مورد بررسی قرار دهند اما مسولین زندان ضمن تلاش برای ساکت کردن زندانیان تعدادی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام را به اجرای حکم تهدید کردند و همینطور فشارهای دیگری را بر زندانیان این زندان بخصوص ساکنان بند ۳ که عمدتا زندانیان سیاسی هستند افزودند.

گفته شده برای چندمین بار در یک هفته اخیر، آقای عباس میر رئیس اندرزگاه بند ۳ در هوای سرد زمستان زندانیان امنیتی-سیاسی را ساعت ها در هواخوری این زندان نگه داشته است.

مدیر داخلی زندان نیز خطاب به زندانیانی که از سرمای هوا و رفتار غیرانسانی مسئولان شکابت داشتند گفت “این رفتار ها عاقب کار شماست”. اشاره این مقام مسئول به حضور بازرسان سازمان زندانها در این محل است.

با توجه به قطع کردن تلفن های بند ۳ زندان توسط مسئولین، نظر به اینکه روند طرح مشکلات زندانیان در رسانه ها متوقف نشده است، مسئولان زندان به ظن اینکه زندانیان احتمالا تلفن های همراهی در زندان دارند برای دو روز متوالی این بند امنیتی را مورد بازرسی سختگیرانه ای قرار دادند. این بازرسی ها همراه با توهین به زندانیان و تخریب وسایل آنان بود.
از سوی دیگر گزارش می شود آقای خواجه، مدیر داخلی زندان برای فشار بر زندانیان دستور جمع آوری پتوهای زندانیان را داده است، در حالی که وسایل گرماساز در زندان جوابگوی شرایط موجود نیست این مقام مسئول با وضع محدودیت “حداکثر ۳ پتو” دستور به جمع آوری پتوهای شخصی زندانیان داده است.
در حالیکه ساز و کار گرمایش زندان جوابگوی شرایط سرد زمستانی نیست، فروشگاههای زندان اقدام به فروش چراغ نفتی به زندانیان کرده اند. زندانیان بخصوص حالا که با محدودیت در داشتن پتو روبرو هستند ناچار به خرید چراغهای نفتی هستند و هزینه جداگانه ای نیز برای نفت باید بپردازند، این مسئله موجب فشار مضاعفی بر زندانیانی شده است که از ضعف مالی رنج می برند.
علاوه بر اعمال محدودیت های شدید ارتباطی و اذیت و آزار زندانیان، وضعیت خوراک و تغذیه زندانیان نیز پس از بازدید بازرسان اعزامی تهران، نه تنها بهتر نشده بلکه گزارش میشود جیره غذایی زندانیان کاهش پیدا کرده است.
گزارش شده است در حال حاضر این زندان احتمالا متاثر از بازدید صورت گرفته با به کار گیری خود زندانیان در حال رنگ کاری و تعمیرات ظاهری است.

هرانا پیشتر در گزارشی تحت عنوان وضعیت بغرنج زندان مرکزی زاهدان به روایت شاهدین به مشکلات این زندان بصورت اجمالی پرداخته بود.

در این گزارش آمده بود، شرایط بند سه که محل نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی محسوب می شود در فصل سرما سخت توصیف شده است، بطوریکه هم اکنون با توجه به آمار تخت ها ظرفیت این بند ۱۷۳ نفر عنوان شده ولی مسئولین با منتقل کردن دهها زندانی بی جا در کنار زندانیان سیاسی که عمدتا در این بند گذران حبس میکنند، از افزایش جمعیت بعنوان ابزاری برای فشار بر زندانیان سیاسی-امنیتی استفاده میکنند.
طی روزهای گذشته نیز هرانا با انتشار گزارشی از رفتار های سلیقه ای مسئولان زندان درباره فشار زندانبانان بر زندانیان سیاسی اشاره کرد، در این گزارش به برخورد خشن مسئولین زندان با هدف انتقام جویی از زندانیان سیاسی اشاره شد.