توافق هسته‌ای حاصل شده‌ است

reza amiri

رادیو پارس

یک دیپلمات ارشد غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که ایران و غرب به توافق هسته‌ای دست یافته‌اند. گفته شده که توافق مصالحه‌ای بین مواضع ایران و آمریکاست و از جمله بازدید بازرسان سازمان انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت اتمی ایران را مجاز می‌شمرد.

atom meeting

رویترز نیز از قول دو دیپلمات ایرانی در وین، خبر دستیابی به توافق را مخابره کرده است.

کلیات توافق قرار است در نشست خبری مشترک مذاکره‌کنندگان در ساعت ۱۰:۳۰ به وقت وین (۱۳ به وقت تهران) اعلام شود. این نشست در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود.

رویترز پیش‌تر در گزارشی اختصاصی اعلام کرده بود که پیش‌نویس توافق هسته‌ای ایران خواستار اجازه دسترسی آژانس به تمامی اماکن نظامی و هسته‌ای مشکوک ایران است.

آسوشیتد پرس می‌نویسد توافقنامه فعلی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را می‌دهد اما دسترسی به صورت “هر کجا و هر زمان” نخواهد بود. ایران گفته است که حق بازرسی می‌تواند با تاخیر باشد و شامل همه پایگاه‌های نظامی نشود. این شرط می‌تواند برای منتقدان توافق هسته‌ای با ایران به این صورت خوانده شود که ایران تعهدات خود را رعایت نکرده است.

تحت توافق نامه فعلی، تهران حق به چالش کشیدن درخواست بازرسان سازمان ملل برای بازرسی سایت‌های نظامی خود را دارد و اگر اختلاف بین ایران و بازرسان سازمان ملل پیش بیاید، یک هیئت مشاور حل اختلاف شامل ایران و گروه ۵+۱ تشکیل خواهد شد که در مورد حق بازرسی داوری خواهد کرد.

برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن قطعنامه جدید شورای امنیت که قرار است به واسطه آن تمامی تحریم‌های گذشته این شورا به حالت تعلیق در بیاید، مشروط به نحوه همکاری ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

دفتر رئیس جمهور ایران از خبرنگاران برای پوشش پیام مربوط به توافق هسته‌ای دعوت کرده است. این نشست خبری به صورت زنده از تلویزیون سراسری کشور پخش خواهد شد.

ایران و آمریکا در هفته گذشته بارها تلاش کرده بودند مناقشه بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد را حل‌وفصل کنند. این موضوع تبدیل به دشوارترین بخش مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ شده بود.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است در صورت اعلام توافق نهایی، فرصتی ۱۵ روزه به پایتخت‌های هفت کشور طرف گفت‌وگو  داده می‌شود و در صورت تأیید نهایی ازسوی نظام، توافق نهایی حاصل خواهد شد.»