بازداشت پرتعداد شهروندان سنی مذهب در مهاباد

   در پی وقایع اخیر در تهران، تعداد زیادی شهروند سنی مذهب در شهرستان مهاباد که گرایشات مذهبی و فعالیت در این زمینه داشتند دستگیر شده اند. این بازداشت ها بعضا شامل حال فعالان، مبلغان و شهروندان عادی سنی مذهب شده است. در سه مورد جمعیت پرتعدادی از شهروندان حاضر در مساجد و برنامه های مذهبی ویژه ماه رمضان بصورت گروهی دستگیر شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی وقایع اخیر در تهران، موج گسترده ای از بازداشت شهروندان سنی مذهب در کردستان یا نواحی کردنشین به راه افتاده است. در همین رابطه، گزارش ها حاکی از دستگیری دهها شهروند سنی مذهب در شهرستان مهاباد است.

منابع مطلع به گزارشگران هرانا در همین رابطه گفتند، دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۳۹۶، با هجوم نیروهای امنیتی در زمان اقامه نماز تراویح (نمازی که اهل سنت در ماه رمضان می خواند) به مسجد رستم بگ واقع در شهرستان مهاباد، تعداد پرشماری که دهها تن تخمین زده میشود از حاضرین در این مسجد بازداشت شدند.

همچنین  گزارش شده است در همین روز به ترتیب ۱۳ و ۱۲ تن از شهروندان حاضر در مسجد محمد رسول الله و مسجد منطقه شیلان از توابع این شهرستان به شکل مشابهی بازداشت شدند.

به نظر می آید بازداشت دهها شهروند صرفا بر اساس اطلاعات قبلی و هدف مشخص صورت نمی گیرد بلکه به هدف کنترل کردن جمعیت های مذهبی و نوعی استراتژی هشدار و مراقبت از سوی دستگاه امنیتی باشد که در این مناطق به اجرا گذاشته شده است.

علاوه بر بازداشت های فله ای در اماکن مذهبی، در یکی دیگر از موارد “مصطفی شهرزوری” و اعضای خانواده وی در پی مراجعه نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شدند.

منبع نزدیک به خانواده آقای شهرزوری به گزارشگر هرانا گفت “روز ۲۲ خرداد نیروهای امنیتی به منزل مصطفی شهرزوری در مهاباد یورش بردند و نه تنها وی را بازداشت کردند بلکه کلیه اعضای خانواده حتی فرزندان خردسال وی را نیز همراه با مصطفی با خود بردند. از سرنوشت این افراد کماکان اطلاعی در دست نیست”

 

محمد معینی” و “جمال” که هر دو متاهل و دارای فرزند هستند و ” سالار عبداللهی”، اسامی سه تن دیگر از این بازداشت شدگان فله ای است که تاکنون احراز شده است، از سرنوشت و محل نگهداری این افراد کماکان اطلاعی در دست نیست.

سالار عبداللهی ۳۰ ساله که جزو بازداشت شدگان روزهای اخیر مهاباد است، برادر داود عبداللهی دیگر زندانی سنی مذهبی با اتهام “محاربه از طریق عضویت در گروههای مذهبی” است که نهمین سال حبس خود را به صورت “بلاتکلیف” در زندان رجایی شهر کرج می گذارند.

لازم به یادآوری است، طی ماههای گذشته و بطور خاص اردیبهشت ماه سال جاری تعدادی زیادی از شهروندان سنی مذهب بوکانی که گرایشات مذهبی و فعالیت در این زمینه داشتند دستگیر شده اند. این بازداشت ها بعضا شامل حال روحانیون و طلاب اهل سنت نیز شده است. با توجه به وقایع اخیر در تهران به نظر می آید موج گسترده تری از بازداشت ها در جریان است. در همین رابطه سه شهروند روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۳۹۶ در بوکان دستگیر شدند. این گزارش را می توانید اینجا بخوانید.