تعقیب و گریز دراویش گنابادی در شهرستان کوار

ماموران امنیتی و انتظامی شهرستان «کوار» استان شیراز در طول چند روز گذشته منزل «کاظم دهقان» را که مجالس دراویش گنابادی در آن جا برگزار می‌شود، محاصره کرده و تحت نظر قرار داده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دراویش گنابادی از احتمال بروز درگیری و اعمال رفتارهای خشونت آمیز بر این گروه نگرانند و می گویند فشارهای این هفته برای بازداشت کاظم دهقان و چند نفر دیگر از دراویش منطقه انجام شده است.
ایران وایر در این خصوص گزارش کرد؛ یکی از دراویش شاهد ماجرا می‌گوید: «آن‌ها در صدد دستگیری شش تن از دراویش گنابادی ساکن این شهرستان هستند و تحرکاتی انجام می‌دهند که نشان می‌دهد قصد درگیری با دراویش را دارند. روز هفتم اردیبهشت ماه هم همین اتفاق افتاد. آن‌ها خانه آقای دهقان را محاصره و حتی اقدام به تیراندازی کردند. اما دراویش منطقه با تجمع اطراف منزل آقای دهقان، سعی کردند مانع گسترش اقدامات خشونت آمیز شوند.»
او می‌گوید فقط  بعد از تجمع دراویش در محل بود که ماموران نیروی انتظامی منطقه را ترک کردند.
این درویش «طریقت» گنابادی که بنا به دلایل امنیتی مایل به ذکر نامش نیست، می‌گوید: «ما مسلمان و شیعه هستیم و به دین‌داری صوفیانه معتقدیم. ما جمعیتی خواهان صلح و برادری و برابری هستیم و خودمان را سیاسی نمی‌دانیم. اما آن‌ها با اعمال فشارهای زیاد و تحریک افراد تندرو و تمامیت خواه و کشاندن ما به دامنه این درگیری‌ها، تلاش می‌کنند از ما چهره افرادی خشونت طلب نشان بدهند.»
او از خشونت اعمال شده توسط نیروی انتظامی شهرستان کوار می‌گوید: «آن‌ها حسینه های ما را تخریب و اقدام به ضرب و شتم و دستگیری می‌کنند و نشست‌های داخلی ما را که جنبه سیاسی ندارند و فقط مذهبی هستند، تاب نمی‌آورند.»
این عضو جامعه درویشان می گوید تبعید دراویش گنابادی، آن هم به شکل مادام العمر و یا سال های طولانی از محل زندگی و کسب و کارشان با هیچ منطقی مطابقت ندارد: «آن ها خانواده دارند و در این شهر ریشه گرفته اند. یکی مثل آقای دهقان در این منطقه اعتبار دارد. شغل او لوله کشی است و کسب و کار و درآمد دارد. خانواده دارد. چه طور می شود به یکی گفت کلا تمام سابقه و تلاش گذشته و ریشه هایت را فراموش کن و حالا برو در یک شهر دیگر ساکن باش؟»
شهر کوار که محل سکونت و تجمع تعدادی از دراویش «نعمت اللهی» گنابادی است، در طول سال های گذشته هم بارها عرصه درگیری بین نیروهای امنیتی و دراویش منطقه بوده است. در سال ۱۳۹۰، پس از تحریک افراد تندرو توسط روحانیون محلی و بالا گرفتن درگیری بین دراویش و نیروی انتظامی، «علی بنانی»، یکی از دراویش شرکت کرده در تجمع کشته شد.
بعد از اتفاقات سال ۱۳۹۰، دادگاه انقلاب شیراز حکم به تبعید بسیاری از دراویش ساکن در شهر کوار داد. به این ترتیب، «محمدعلی شمشیرزن»، کاظم دهقان و «حمید آرایش» به طور مادالعمر به شهرهای بندرعباس، زاهدان و اهواز و «محسن اسماعیلی»، «محمدعلی دهقان»، «محمدعلی صادقی» و «ابراهیم بهرامی» به مدت هفت سال به شهرستان های دزفول، زابل، مراغه و سردشت تبعید شدند.
کاظم دهقان از اهالی شهرستان کوار بعد از درگیری های سال ۱۳۹۰ در این شهرستان بازداشت شده و در نهایت توسط دادگاه انقلاب شیراز به اتهام «عضویت در گروه های غیر قانونی» و «اجتماع و تبانی با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به تبعید مادام المعر به شهر زاهدان محکوم شد اما او از ترک شهرستان کوار امتناع کرد.
دهقان در نامه ای که به معاونت سیاسی-امنیتی استان فارس نوشت، خاطرنشان کرد حکم دادگاه انقلاب شیراز بدون در نظر گرفتن خدا، قرآن و قانون اساسی جمهوری اسلامی صادر شده و در هیچ کجای جهان و تاریخ قضایی سابقه ندارد.
او نوشت از مسوولان هیچ خواسته زیاد و غیرطبیعی ندارد، فقط می خواهد که شهرش آرام و مولایش در حصر نباشد و بتواند بدون هیچ مزاحمتی به دستورات درویشی خود عمل کرده و با کار، لقمه ای حلال بر سر سفره خانواده اش بیاورد.
خبرهای منتشر شده نشان می دهند این روزها دراویش گنابادی با مرحله تازه ای از فشارهای امنیتی مواجه شده اند. هفته گذشته و فقط یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، «مصطفی دانشجو»،  از وکلای سرشناس طریقه گنابادی که بعد از تحمل چند سال حبس، اردیبهشت ماه سال ۹۴ آزاد شده بود، از ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی بازماند و از دانشگاه اخراج شد.