در جستجوی عدالت؛ دادگاه پرونده قتل فرهنگ امیری، شهروند بهایی برگزار شد

دو جوان که مدعی هستند مهرماه ۹۵ تحت تاثیر آموزه های دینی و با تنفر مذهبی یک شهروند بهایی به نام فرهنگ امیری را در شهر یزد به قتل رسانده اند امروز به پای میز محاکمه رفتند. قاضی پس از ساعتها پرونده خوانی ادامه دادرسی را به جلسه بعد موکول کرد. پیش تر نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی اظهار امیدواری کرده بود “دولت ایران عدالت را صرفنظر از وابستگی های دینی اجرا کند”.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرهنگ امیری شهروند بهایی ۶۳ ساله در تاریخ پنجم مهرماه ۹۵ در مقابل منزلش توسط دو نفر با ضربات چاقو به قتل رسید.
دو متهم این پرونده توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و در بازجوئی اولیه نیز اعتراف به قتل کردند، آنها عمل خود را ناشی از تعصبات دینی دانستند.
امروز چهارشنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت ماه سرانجام متهمان پرونده برای نخستین بار در دادگاه حاضر شدند. قاضی مربوطه پس از ساعتها مطالعه پرونده ادامه دادرسی را به جلسه بعد که تاریخ آن کماکان نامشخص است موکول کرد.
بسیاری از کنشگران جامعه مدنی نگران هستند رسیدگی قضایی این پرونده با توچه به ماهیت مذهبی آن و مقتولی که منتسب به اقلیت دینی غیر رسمی در کشور است نتواند به عدالت منتهی شود.
قاضی دادگاه به دلیل کمبود وقت، ادامه رسیدگی به پرونده را به جلسه بعد موکول کرده است.
جامعه جهانی بهاییان پیش تر در بیانیه ای که در این باره منتشر کرده بود اذعان کرد دو متهم به قتل، آقای فرهنگ امیری را به خاطر اعتقادات مذهبی اش کشته اند.
در این گزارش آمده است که یک روز پیش از قتل آقای امیری دو مرد به خانه او سر زدند و خواستار خریداری وانت او شدند. پسر آقای امیری به آنها گفت از برنامه فروش اتومبیل بی خبر است اما آن دو اصرار کردند و وقتی پسر آقای امیری خواستار شماره تماس آنها شد بهانه هایی آوردند و آنها را ترک کردند.
آن دو نفر روز بعد بازگشتند و مقابل خانه آقای امیری با او وارد گفت و گو شدند و به فاصله کوتاهی بعد از آن صدای فریاد آقای امیری به گوش اعضای خانواده اش رسید.
همان زمان بود که خانواده و رهگذران آقای امیری را درحالی که به شدت زخمی شده بود پیدا کردند. او از ناحیه سینه چند بار چاقو خورده بود. او دقایقی پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.
همزمان چند مغازه دار مردی را درحال فرار از صحنه گرفتند و تحویل پلیس دادند. یک مظنون دیگر بعدا توسط پلیس دستگیر شد.
براساس این گزارش شاهدان عینی که در زمان بازجویی پلیس از این دو نفر حضور داشتند گفته اند که آنها به قتل آقای امیری با چاقو اذعان کردند.
در این بیانیه آمده است: “وقتی درباره انگیزه آنها سوال شد، یکی از مظنونان گفت که آقای امیری را کشته چون می دانست بهایی است.”
بانی دوگال نماینده ارشد جامعه جهانی بهاییان در سازمان ملل گفت: “متاسفانه این گونه اعمال شنیع عاقبت تلاش سیستماتیک و دیرینه مقام های ایرانی در تشویق نفرت و تعصب علیه بهایی هاست.”
او گفت که در شهر یزد طی چند سال اخیر ده ها بهایی بی دلیل دستگیر و زندانی شده اند و ماموران در ده ها مورد به خانه و کسب و کار بهاییان یورش برده اند.
در این بیانیه آمده است: “سال گذشته ماموران دولتی کسب و کار و خانه فرزندان آقای امیری را جستجو کردند و لپتاپ ها، تلفن ها و سایر متعلقات آنها ضبط شد. به علاوه اوایل اوت امسال در جریان بازجویی از یک بهایی دیگر در یزد به او گفته شد کسانی در شهر هستند که می خواهند بهایی ها را بکشند.”
خانم دوگال اظهار امیدواری کرد که دولت ایران عدالت را صرفنظر از وابستگی های دینی اجرا کند.
لازم به یادآوری است بیش از ۵۰ سال پیش در هرمزک یزد مذهبیون افراطی پدر فرهنگ امیری، عمو، زن عمو، پسر عمو و دو دائی وی را بخاطر تعصبات مذهبی و تحریک مرشدان دینی قتل عام کرده بودند.
به گفته منابع نزدیک به خانواده امیری در آن زمان فرهنگ امیری کودکی بود که با کمک مادرش و مخفی شدن در تنور نان پزی از کشته شدن توسط افراطیون در امان مانده بود.